Clarissa Mornout-Guijt – Als klant- & bureauzijde samenkomen Edwinlogin 16 maart 2023

Clarissa Mornout-Guijt – Als klant- & bureauzijde samenkomen

Passie voor ‘dingen mogelijk maken’

“Als ik terugkijk op mijn loopbaan was het in eerste instantie eigenlijk helemaal niet de bedoeling dat ik het vakgebied van Ruimtelijke Ordening in zou rollen.” Clarissa Mornout-Guijt heeft Rechten gestudeerd aan de Universiteit van Utrecht en zag haar toekomst uitgestippeld binnen de verzekeringswereld. “Doordat er na afronding van mijn studie niet direct een geschikte functie beschikbaar was in het werkveld van verzekeringen, ging ik aan de slag bij de gemeente Wassenaar op de juridische afdeling en was ik o.a. verantwoordelijk voor het afhandelen van de evenementen vergunningen.” Vanuit de gemeente Wassenaar maakt Clarissa de overstap naar de gemeente Voorschoten als beleidsmedewerker economische zaken. “Eigenlijk was dat de eerste functie waarbij ik zijdelings betrokken werd bij projecten met raakvlakken met de ruimtelijke ordening.”

“Ik heb het geluk dat ik de wereld van ruimtelijke ordening aan beide kanten mag zien, want het is heel verhelderend om ook eens een kijkje aan de ‘andere kant’ te nemen en vraagstukken vanuit beide perspectieven te bekijken.”

Clarissa Mornout-Guijt

Het begint te kriebelen en Clarissa solliciteert op de functie Beleidsmedewerker RO en Volkshuisvesting bij de gemeente Noordwijkerhout. “Mijn echte kennismaking met de praktijk. Het begeleiden van bestemmingsplanprocedures en het beoordelen van initiatieven worden voor mij daar de dagelijkse kost.” Vanaf dat moment weet Clarissa waar haar passie ligt. “Het mooie aan ons vak vind ik dat je dingen mogelijk kunt maken. Je kijkt wat er kan. Natuurlijk heb je te maken met juridische richtlijnen en wat krom is, kun je niet altijd recht maken, maar ik vind het mooi om vanuit mogelijkheden naar ontwikkelingen te kijken. Welke bestemming kan gerealiseerd worden? Is woningbouw mogelijk? In deze functie pakte ik eigenlijk ook voor het eerst de adviserende rol en werkte ik nauw samen met o.a. woningcorporaties om te kijken waar sociale woningbouw kon plaatsvinden binnen de gemeente.”

Bureauzijde

Aan advieswerk geeft Clarissa steeds meer de voorkeur. Haar eerste functie aan bureauzijde loopt helaas niet zoals verwacht. Clarissa is sneller dan gehoopt terug aan klantzijde en werkt achtereenvolgens bij de gemeenten HTLsamen en Haarlemmermeer. De gemeentelijke thuiswerk policy tijdens, maar vooral na corona wakkeren het vuurtje weer aan. “Steeds weer kwam dat gevoel bij mij bovendrijven, ‘Is er meer?’” Een uiting over de adviespraktijk van Lodewijck Groep op LinkedIn gaf Clarissa het duwtje in de rug om contact op te nemen. “In de tijd dat ik werkzaam was voor de gemeente Haarlemmermeer heb ik diverse malen ruimtelijke plannen beoordeeld welke waren opgesteld door Lodewijck Groep. Het contact dat ik indertijd met de adviespraktijk van Lodewijck Groep had, verliep altijd heel prettig. De uiting op LinkedIn was voor mij de trigger om toch eens te gaan praten over wat mij bezighield, waar ik tegenaan liep en wat ik nog zo graag zou willen bereiken in mijn loopbaan. Vanaf het eerste moment dat ik bij Lodewijck Groep binnenstapte overviel mij het gevoel van ‘samen’. Ik proefde meteen de fijne sfeer en had direct een goed gevoel bij Lodewijck Groep als werkgever. In de praktijk is dat gevoel zeker bevestigd, de werksfeer is heel fijn en in de functie komen de diverse aspecten mooi samen. Je doet het werk samen, de mens staat centraal en er heerst echt een goede teamsfeer. Alles viel voor mij op z’n plek en zo maakte ik deze overstap voor mijn persoonlijke groei.”

Dynamische werkomgeving

Volgens Clarissa kent de ‘workload’ in de adviespraktijk van Lodewijck Groep pieken en dalen. “Geen dag is hetzelfde. De inhoud van mijn functie varieert echt van dag tot dag. Ik werk aan meerdere projecten en voor meerdere klanten tegelijk. Ik heb het geluk dat ik de wereld van ruimtelijke ordening aan beide kanten mag zien, want het is heel verhelderend om ook eens een kijkje aan de ‘andere kant’ te nemen en vraagstukken vanuit beide perspectieven te bekijken. Doordat ik ook aan klantzijde bij gemeentes heb gewerkt, heb je een breder perspectief en kun je je daarin ook goed verplaatsen. Door mijn kennis en ervaring weet ik hoe de procedures bij gemeenten achter de schermen verlopen. In mijn huidige functie kan ik het klanttraject duidelijk in kaart brengen en onze opdrachtgevers meenemen in hoe het proces verloopt en hen hier gedetailleerd over vertellen. Je bent echt van toegevoegde waarde!”

“De inhoud van mijn werk is heel afwisselend. Waar ik voorheen de stukken beoordeelde, ben ik nu juist verantwoordelijk voor het opstellen van documenten als bestemmingsplannen, ruimtelijke onderbouwingen en principeverzoeken en heb ik persoonlijk contact met onze klanten. Ik denk actief met onze initiatiefnemers mee en help hen om hun projecten te realiseren. Er zijn altijd aspecten die niet gerealiseerd kunnen worden, maar juist door mee te denken en bij te stellen kun je met elkaar toch veel voor elkaar krijgen.”

De opdrachtgevers die Clarissa bedient zijn overigens niet alleen initiatiefnemers. “Ik verricht ook samen met een aantal andere collega’s een inhoudelijke opdracht voor de gemeente Amsterdam, stadsdeel Oost. We nemen met de adviespraktijk een gedeelte van het gemeentelijke werk over. Het gaat hierbij om de afhandeling van vergunningsaanvragen. Als de aanvraag in strijd is met het bestemmingsplan toetsen we de aanvraag aan het beleid en de wenselijkheid. We stellen het ruimtelijk advies op waarop de afweging wordt gemaakt over het verlenen van de vergunning.”

De functie bij Lodewijck Groep biedt Clarissa meer diversiteit en zij bemoeit zich echt met de planvorming. “Juist ook die combinatie van gemeentelijke en private opdrachtgevers maakt deze functie voor mij zo ontzettend interessant!”

“In mijn huidige functie kan ik het klanttraject duidelijk in kaart brengen en onze opdrachtgevers meenemen in hoe het proces verloopt en hen hier gedetailleerd over vertellen. Je bent echt van toegevoegde waarde!”

Tip voor vakgenoten

Voor mede vakgenoten die wellicht op hetzelfde kruispunt staan – bureau of gemeente – geeft Clarissa de tip om het gesprek aan te gaan. “Praat er eens over met een bureau en proef de sfeer. Qua inhoud van het werk kun je denk ik als vak professional een redelijke inschatting maken van wat werken bij een adviespraktijk inhoud. Het leuke van mijn functie nu vind ik dat je echt met de inhoud bezig bent in plaats van enkel met de procedure. Ik maak nu zelf de bestemmingsplannen en daar leer ik heel veel van. Ik merk dat ik creatiever kijk naar mogelijkheden. Het brengt nieuwe uitdagingen, een nieuwe manier van denken met zich mee. De mix aan projecten, het toepassen van alle kennis die ik heb en daarin een inhoudelijke en coördinerende sleutelrol vervullen, geven mij elke dag veel voldoening. ”